Мета статті – визначити тенденції розвитку сільськогосподарських підприємств України на основі їх сегментування на характерні для цілей дослідження групи та сформувати авторський інструментарій оцінювання, як одну з передумов розроблення диференційованих заходів аграрної політики.
Методика дослідження. За теоретичний базис слугували діалектичний метод пізнання й системний метод щодо дослідження тенденцій розвитку сільськогосподарських підприємств як передумови більш обґрунтованого формування диференційованих заходів аграрної політики. Результати дослідження отримані за рахунок використання таких основних методів, як узагальнення та порівняння. На основі методу узагальнення виділено три більш значущі групи сільськогосподарських товаровиробників та складові інструментарію дослідження. За допомогою методу порівняння виконано аналіз результативних показників роботи суб’єктів цих груп.
Результати дослідження. Розглянуто тенденції розвитку сільськогосподарських підприємств України, здійснено виділення трьох характерних груп підприємств: фермерських господарств, умовно середніх сільськогосподарських підприємств, із площею землекористування до 10 000 га та великих сільськогосподарських підприємств, із площею землекористування понад 10 000 га.
Елементи наукової новизни. Сформовано авторський інструментарій дослідження, що охоплює такі показники: кількість господарств у групі, площа сільськогосподарських угідь, чисельність працівників у рослинництві і тваринництві, землезабезпеченість одного працівника, середньомісячна оплата праці, валова продукція, дохід (виручка), прибуток на 100 га сільськогосподарських угідь та на одного працівника, рівень рентабельності в рослинництві і тваринництві.
Практична значущість. Полягає у можливості використання отриманих результатів для розробки диференційованих заходів аграрної політики.
Групи сільськогосподарських підприємств; інструментарій оцінювання; тенденції; розвиток; ефективність; аграрна політика.